De kunst van het verschil

 

Streetwear webshopWij moesten het materiaal vinden waarin de nieuwe jeans wordt gemaakt, want het materiaal ontbrak om georgette, zijde, Alexis, rayon, noch katoen, noch enig ander materiaal te duppelen.

De modeontwerpers, van mannen tot vrouwen, gaan elk seizoen naar de ontwerpershuizen om een kledingstuk te laten ontwerpen; in dit stadium wordt het kledingstuk bepaald, de ontwerpers stylen het kledingstuk en het kledingstuk wordt naar een vulkanisatiefabriek gezonden. In de vulkanisatiefabriek krijgt het kledingstuk een dosis chemicaliĆ«n toegediend en wordt het uitgeklopt zodat de chemicaliĆ«n volledig in het kledingstuk doordringen. Het kledingstuk is nu klaar om te worden gesneden en genaaid. Het naaien van de naden, het afwerken van de applicaties en tenslotte de geschatte kosten van het kledingstuk – bekend als de Marge of Difference (MC) – worden aan de kosten van het kledingstuk toegevoegd. De fabrikant krijgt een eindaflevering met de naam van de verkoper/verkoopster, de datum voor de volgende partij te maken kledingstukken en de datum voor de volgende opening van de winkel.

De eerste voorkeur gaat uit naar het verstrekken van een MC of Difference aan de fabrikant. De MC is het bedrag waarmee de fabrikant de kosten van het materiaal moet verminderen voordat het klaar is voor grondstof. Dit staat bekend als de Margin of Performance. Dit moet ervoor zorgen dat de fabrikant winst maakt. Dit is niet alleen winst voor de fabrikant, maar ook voor de consument die het kledingstuk koopt. Als de fabrikant geen winst maakt, is er voor de detailhandel immers geen reden om steeds weer kledingstukken in dezelfde stijl van dezelfde fabrikant te kopen. In dat geval zouden trends een negatief effect hebben op de verkoop, zelfs de Stallone stijl jeans voor vrouwen zou onaantrekkelijk worden.

Een ander aspect is dat de winstmarge vele malen wordt berekend, maar niet van tevoren. Dit is om ervoor te zorgen dat de productie-eenheid winst maakt op de order. De fabrikant krijgt een speciaal kostenformulier dat het mogelijk maakt de kosten zo laag mogelijk te houden door een marge op de grondstof te nemen voordat deze naar de klant wordt verzonden. De bestelling is groot genoeg om te bepalen hoeveel de consument moet dragen, maar de detailhandelaar moet ook worden gestraft door een verkopersminimumverkoopregel. De minimumverkoopregel houdt in dat de verkoop van de fabrikant op de verschillende detailhandelslocaties niet hoger mag zijn dan het bedrag dat in de bestelling is vermeld. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer een fabrikant 10 000 spijkerbroeken aan een detailhandelszaak verkoopt, hij niet meer dan 10 000 spijkerbroeken aan een andere detailhandelaar mag verkopen. De prijs die voor elk model spijkerbroek wordt gegeven, wordt naar boven afgerond op de volgende cent. In geval van voorraadoverschrijding moet de master logger een extra levering doen om de te hoge afrondingen te dekken.

De vaststelling van de handelsmarge voor elk type jeans gebeurt door master-loggers die de statistieken van de drie voorafgaande maanden bekijken om de handelsmarge voor de lopende periode vast te stellen. Het nieuwe MC wordt bepaald aan de hand van het verschil tussen de gemiddelde verkoop en het gemiddelde aantal verkopen in de perioden. Het hoogste aantal verkopen, meer dan driemaal het gemiddelde aantal verkopen, is altijd voor de jeans van de beste kwaliteit leder, waarbij het geometrisch gemiddelde impliceert dat het product voor 81,3% te verkopen is.De variatie tussen de tellingen is klein in bereik en bijna altijd minder dan twee. Het gemiddelde van alle tellingen wordt gebruikt voor de berekening van de Marge of Performance die de winstmarge van de verkoper is na verrekening van de produktiekosten van het kledingstuk van het monster.

Leave a Reply